Portal Bajo.pl poleca:


Zaloguj się
Login

Hasło




» Nie pamiętasz hasła?
» Załóż konto
 
Aktualności

Węglowodany. Jakie jeść a jakich się wystrzegać?

30.04.2007 17:26
Węglowodany to najważniejsze źródło energii dla naszego organizmu, pełnią jednocześnie wiele funkcji fizjologicznych w naszym organizmie, takich jak regulacja metabolizmu, w tym białek, dobroczynny wpływ na florę bakteryjną i nabłonek jelit, regulacja poziomu sytości i głodu.

Węglowodany są zdrowe dla układu trawiennego, lecz konsekwencje ich nadmiernego spożywania są już dla organizmu bardzo niekorzystne – zwłaszcza otyłość i cukrzyca, które pociągają za sobą kolejne, bardzo poważne schorzenia. Popularnym źródłem węglowodanów są ziarna: zboża, ryż, kukurydza, nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, bób, soczewica, soja oraz rośliny okopowe: ziemniaki, buraki cukrowe.
Do tycia szczególnie przyczyniają się węglowodany w formie oczyszczonej. Uzyskuje się je z roślin jadalnych bogatych w węglowodany, które mechanicznie bądź podczas innych czynności preparujących zostały pozbawione błonnika i wielu innych składników, m.in. witamin z grupy B, wapnia, fosforu, żelaza, wskutek czego ich wartość odżywcza została sprowadzona do „czystych” węglowodanów – cukrów prostych. Po zjedzeniu węglowodanów oczyszczonych poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta, gdyż cukry te są trawione bardzo szybko i prawie natychmiast jako glukoza dostają się do krwiobiegu. Jeśli ten cukier nie zostanie natychmiast spalony w trakcie wysiłku fizycznego, organizm wytworzy dużą ilość insuliny (co znacznie obciąża trzustkę – stąd powiązanie cukrzycy z dietą wysokowęglowodanową). Usunie ona nadmiar glukozy z krwiobiegu transportując ją do komórek, gdzie wskutek przemian metabolicznych zostanie zamieniona w tłuszcz. Dieta bogata w węglowodany oczyszczone prowadzi do otyłości, hypoglikemii, cukrzycy, nadciśnienia, chorób serca, nowotworów i wielu innych chorób...

Węglowodany oczyszczone najczęściej spotykane są w tych produktach:
biała mąka – białe pieczywo, ciasta, makaron, biały ryż, płatki kukurydziane, popcorn, ziemniaki (naturalnie prawie czysta skrobia),
cukier rafinowany – słodycze, syropy, napoje gazowane, wiele przetworów, gdzie cukier służy jako środek konserwujący, dlatego należy wystrzegać się produktów zawierających cukier ukryty pod różnymi nazwami: syrop glukozowy, sacharoza, karmel.
Jeśli czujesz, że musisz zjeść coś słodkiego, spróbuj zastąpić słodycze surową marchewką, która wyrównuje poziom glukozy we krwi szybciej niż oczyszczone węglowodany, w tym rafinowany cukier, a przy tym utrzymuje na długo właściwe stężenie glukozy, nie powoduje wahań jego poziomu i tym samym nie powoduje obciążenia trzustki.

Właściwości marchwi są przykładem przewag węglowodanów nieoczyszczonych (zwanych często złożonymi) nad oczyszczonymi w kontekście zdrowego, racjonalnego, chroniącego przed otyłością odżywiania. Najogólniej można powiedzieć, że węglowodany nieoczyszczone są trudniejsze do strawienia, dzięki czemu pokarm jest trawiony dłużej, a energia z pożywienia jest uwalniana stopniowo. Kiedy spożyjemy węglowodany złożone: produkty pełnoziarniste - pełnoziarnisty chleb, owsianka, pełnoziarnisty ryż, kasze oraz warzywa – groch, fasola, bób, soja, soczewica, trawimy je stopniowo, toteż energia też uwalnia się z nich powoli i w większym stopniu na bieżąco jest spalana przez organizm. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że wyżej wymienione rośliny jadalne zawierają dużo błonnika – trudniejszego do strawienia rodzaju węglowodanów, który zawiera najważniejsze składniki wspomagające metabolizm, a jednocześnie zapobiega szybkiej syntezie węglowodanów w cukry. Szczególnie rośliny strączkowe są pomocne w odchudzaniu, gdyż nie powodują w zasadzie wcale wzrostu poziomu glukozy we krwi, którego nadwyżka – co już wyżej zostało powiedziane – jest przez organizm magazynowana w komórkach tłuszczowych.
Na zakończenie warto dodać, że brak ruchu prowadzi do zakwaszenia organizmu, co z kolei wzmaga apetyt na słodycze i oczyszczone węglowodany, np. w postaci białej bułki, makaronu, ciastek. Gdy więcej się ruszamy, w przeciwieństwie do tego, co starają się wmówić nam reklamy, odczuwamy mniejszą ochotę na słodkiego batona, niż gdy spędzamy cały dzień przed telewizorem.

http://mojtrening.w.interia.pl
Źródło: http://mojtrening.blox.pl/napisał pey

Wasze komentarze

Ryszek9 at interia (kropka) pl / 23.05.2008 19:00:05 / 83.28.88.---
dzienkujeeeeeeeeeeee

karyt246 _at_ interia kropka  pl / 12.11.2008 18:59:48 / 83.13.110.2/192.168.22.---
jakie są węglowodany chodzi mi o rysunki w czym są ??????????

kasiamonika2 [at] wp (kropka) pl / 20.10.2009 17:25:50 / 83.242.77.---
dzięki . bardzo mi sie to przydało ; ) .

jakeszumot -@- wp kropka  pl / 19.01.2010 15:57:10 / 79.184.103.---
Super :) Przydało sie i to bardzo dzięki z góry

witam _@_ witam _kropka_ pl / 22.03.2010 13:13:21 / 195.117.92.20/195.117.92.---
Dzięki zwięźle i na temat

asdasd (at) wp (kropka) pl / 13.06.2010 2:42:56 / 212.106.28.---
Mi również się przydało, chociaż mogłoby być trochę więcej informacji co i ile ;)

maajjkkaa10 at tlen (kropka) pl / 22.09.2011 20:10:49 / 77.254.154.---
dziękuję za info.bardzo przydatne

wojtekmiekina -at- onet (kropka) pl / 15.10.2012 18:49:57 / 83.5.157.---
Fajnie,że tylko umiesz kopiować

romanakiedrowicz -at- jnteria _kropka_ pl / 10.10.2013 21:00:45 / 83.20.57.---
Bardzo dziekuje

artin _@_ mixbox _kropka_ pl / 17.11.2013 17:28:12 / 94.254.193.---
Takie artykuły mogliby kasować z neta, potem jeden z drugim przeczyta i katastrofa kulinarna gotowa. Autorze do szkoły.

brak at wp _kropka_ pl / 25.01.2014 18:51:49 / 83.28.232.---
czyli co jest nei smaczne tym zdrowsze a co smaczne nie zdrowe :(


Informacja  Zarejestruj się lub zaloguj aby nie pisać anonimowo i nie wpisywać kodu
Połącz z Facebookiem
Twój e-mail

Twój komentarz

Przepisz cyferki ;)
Kod